مدیریت اختلاف در عصر پساپیامبری

الف – تفاوت‌های عصر نبوی و عصر کنونی

 به هر حال، خط مشی وحدت‌گرایانه و غیراختلافی پیامبر اسلام (ص) می‌تواند به عنوان خط مشی سنت مورد توجه قرار گیرد. البته سنت القاء ارزش کلی می‌کند، روش‌ها اتخاذی در دنیای امروز می‌تواند و باید کاملا روزآمد و البته اخلاقی و عادلانه باشد. از این رو ابتدا تفاوت‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم و سپس به راه کنترل اختلافات و تعارضات را در دنیای کنونی که شرایط پساپیامبری و اختفای امر الهی است؛ می‌پردازیم:

الف – تفاوت‌های عمده عصر پیامبری با عصر پساپیامبری

1- برخی از ویژگی‌های زمان پیامبر:

جوامع محلی و قبایل در چارچوب مناسبات عصر کشاورزی کارسازی می‌کردند؛

جنگ و قدرت نظامی مبنای عرفی قدرت و رقابت بود؛

انواع نابرابری‌ها در بین اعراب وجود داشت، مانند نابرابری زن و مرد، برده و ارباب، هم‌پیمان و غیرهم‌پیمان و …؛

خلوص عرصه دینداری از شائبه‌ها تعدد گفتمان‌ها و رویه‌های مذهبی متفاوت.

2 – برخی از ویژگی‌های عصر کنونی:

بهبود شرایط انسانی زیستگاه انسان با پیشرفت عقلانیت، علم و تکنولوژی (قدرتمندی بیشتر انسان)؛

ورود به عصر قراردادهای اجتماعی و رونق قوانین و مقررات تنظیم کننده‌ی روابط انسانی و فربهی عدالت؛

شکل گرفتن مفهوم دولت – ملت (و ناممکن شدن تقسیم جغرافیایی دارالاسلام و دارالکفر و بیشتر شدن تنوع و تکثر و…)؛

شکل‌گیری جامعه جهانی با سازمان‌های بین المللی و ارزش‌های مشترک مربوط؛

علم و تکنولوژی و رقابت‌های اقتصادی مبنای اصلی قدرت و رقابت؛

عدم خلوص گفتمان‌های دینی، پیدایش مذاهب متفرق.

برخی از بایسته‌های مدیریت اختلاف و تعارض در عصر پساپیامبری

از منظر درون دینی و  با قرائتی از دین که عقلانیت و عدالت و اخلاق را بر می‌تابد و با استفاده از ابزارهای مجاز، برای حل تعارضات و کنترل آن‌ها  پیشنهادات ذیل ارائه می‌گردد:

1) تبدیل فقه قانون مدار دینی به فقه ارزش‌مدار؛

2) کنترل بروز اجتماعی مذاهب به عنوان ابزارهای دینی هویت‌ساز و متفاوت کننده (شخصی‌سازی مذهب)؛

3) تاکید بر تقویت اخلاق در بین مردم؛

4) تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی؛

5) پذیرش عقلانیت در اندیشه و رفتار دینی؛

6) کنترل استبداد دینی و ترویج دموکراسی و قرائت شورایی از دین در تعاملات و مدیریت اجتماعی؛

7) پذیرش حرمت و عاملیت بدون تبعیض نوع انسان؛

8) پذیرش واقعیت اختلاف و ترویج‌ مدارا در بین مردم؛

9) تقویت قانون‌گرایی و قراردادهای اجتماعی؛

10)  برقراری ارتباط سازنده با دیگر کشورها و نظام بین الملل با هدف تامین منافع ملی؛

11)  مشارکت دادن مردم در امور و گفتگوهای مشورتی در تصمیم‌گیری‌ها؛

12) رواج گفتگوهای سازنده و انتقادی و شنوایی داشتن از مردم؛

13)  انجام سیستمی داوری‌های عدالت محور و منصفانه؛

14)  قناعت‌پیشگی اصحاب قدرت و فرو‌گذاردن توقعات و مطامع فردی از قدرت (عدم پیوند قدرت فرهنگی با قدرت سیاسی – اقتصادی برای بهره مندی‌های فردی)؛

15)  ترویج اخلاق بخشش و گذشت؛

16)  مبارزه با جهل و خرافه و مشقت‌های زندگی پست (یاری معنوی به مردم)؛

17)  ایجاد توسعه و بهبود فرهنگی – اقتصادی در زندگی مردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *